Toen het coronavirus zich in 2020 over de hele wereld verspreidde, maakte de wereldeconomie een verwoestende gezondheids- en financiële crisis door. Beperkingen op het internationale verkeer van goederen en mensen leidden tot een aanzienlijke vermindering van het handels- en productievolume, (bijna) gelijk aan wat tijdens WO II werd waargenomen. Toen regeringen over de hele wereld echter hun toevlucht namen tot hulp aan elkaar, zag de handelsindustrie in ongeveer een jaar tijd ongelooflijke verschuivingen die normaal gesproken in een tijdsbestek van 4-5 jaar zouden plaatsvinden. Het vervoer van medische apparatuur, vaccins en andere essentiële goederen creëerde een grotere vraag naar gekoelde opslag, bederfelijke zendingen en temperatuurgecontroleerde zendingen, naast de algemene stimulans die in de handelsindustrie werd gecreëerd, afhankelijk van het type product.
Als gevolg van deze dringende toename van de vraag - landen waren aangewezen op elke mogelijke vorm van vervoer - was er een enorme afhankelijkheid van vervoer over zee. Ondanks de vele uitdagingen in verband met het tekort aan containers, het gebrek aan scheepsruimte of de lange transittijden, bleef het zeevervoer de meest gekozen wijze van vervoer.
Wat maakt zeevracht tot de beste keuze?
In de huidige situatie zou het misleidend zijn te beweren dat zeevracht een goedkopere wijze van vervoer is. Het blijft echter kosteneffectief in vergelijking met de alternatieve methode, namelijk luchtvracht.
Orders kunnen, afhankelijk van de goederen, soms verschillende vormen en afmetingen hebben die meestal (alleen) geschikt zijn voor vervoer over zee. Zeevracht is dus geschikt ook voor vracht met afwijkende afmetingen.
Het belangrijkste is, vooral in de huidige tijd, dat het verzenden van uw zending via zee u helpt milieubewust te zijn. De vrachtmethode vermindert uw koolstofuitstoot met 25-30%, mits LNG of andere soorten milieuvriendelijke brandstoffen worden gebruikt. Veel gevestigde rederijen investeren in nieuwe schepen die op schoon methaan kunnen varen; het aantal schepen in het water dat op LNG vaart, blijft dan ook toenemen. Om de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om de uitstoot van broeikasgassen met 50% te verminderen te verwezenlijken, neemt de wereld ook zijn toevlucht tot andere methoden, wat heeft geleid tot de komst van de grootste elektrische veerboot in Noorwegen.
Voor zeevracht, wat zijn de opties?
U kunt ervoor kiezen om uw goederen te verzenden als een van de volgende opties:
Full container load of FCL - Dit betekent meestal dat een 20 ft container tot 27 m.t. aan gewicht of tot 25 kubieke meter aan volume kan herbergen, en voor 40 ft. kan een container van standaardformaat tot 25 m.t. aan gewicht of tot 55 kubieke meter maximum aan volume herbergen. Als het containertype een 40 ft. hoge kubus is, kan er tot 60 kubieke meter in volume in.
Less than container load of LCL - Dit is van toepassing wanneer uw bestelling niet groot genoeg is (containerlading) en moet worden samengevoegd met andere zendingen die gepland zijn om naar dezelfde haven van bestemming te worden verzonden.